Mosty jsou bezesporu fascinující. Mohutné a často monumentální stavby budí respekt. Zvlášť, když překonávají hlubokou rokli, údolí nebo řeku. Spousta takových mostů jsou zajímavé nejen architekturou a designem, ale jsou také ukázkou důvtipu a vynalézavosti. K jedné takové technické památce se vydáme do Bechyně v Jihočeském kraji. Najdete tu jeden neuvěřitelný most – naprostý unikát, který u nás v Česku nemá obdoby. V jednu chvíli se na mostě potkává vlaková souprava, projíždějící automobily a procházející lidé. K mostu se dostaneme speciální vlakovou soupravou, která propojuje Bechyni s Táborem. Na své si přijdou i vlakoví nadšenci. Vyrážíme do Bechyně!

Nejstarší elektrifikovaná trať v Česku
Naše cesta k mostu Duha začíná v Táboře. Před železniční stanicí se nachází speciální kusá kolej, odkud vyráží na svou pouť velmi speciální vlakový spoj. Vlak, který je stejně unikátní jako Duhový most. Jedná se o nejstarší elektrifikovanou železniční trať v Česku. Provoz trati byl zahájen v tehdejším Rakousku-Uhersku v roce 1903. Šlo mimo jiné o jednu z prvních elektrifikovaných tratí v Evropě. Vlaky na elektrický pohon byly napájeny díky inovacím Františka Křižíka (jeden z nejvýznamnějších českých vynálezců a průkopníků elektrotechniky) a s pomocí jeho vlastní vodní elektrárny. V době parních lokomotiv byl elektrický pohon revoluční a stal se okamžitou technickou senzací.

Vydáte se na nostalgickou jízdu?
Na trati Tábor – Bechyně jezdil legendární Křižíkův motorový vůz (tzv. Elinka). Typická malá historická elektrická souprava dodnes jezdí při výjimečných nostalgických jízdách během léta či během slavností. Standardní provoz regionálního spoje obsluhují už novější mašiny a vozy Českých drah. Trať ovšem vede nádhernou krajinou táborského okresu. Pohled na zelené louky, pole, stromy a lesy, společně se specifickou pomalou jízdou vzbuzuje samé romantické a nostalgické pocity. Podobně jako například Hvozdnický expres. Vychutnejte si ty pohledy a ten uklidňující pocit klapání kol kolejích. Trať je dlouhá 24 km a vlak jede něco málo přes tři čtvrtě hodiny. U Bechyně-zastávka zpozorněte – most se blíží!

Nejdelší železniční přejezd v České republice
Vykloňte se z okna, jedete ve vlaku po mostě. Vedle vlaku na stejné silnici jedou auta v protisměru. A za auty na chodníčku se procházejí lidé. Most je tak jedinečnou dopravní koncepcí, kde sdílí jeden prostor vlaky, auta i lidé. Automobilový provoz řídí světelná signalizace – vlak totiž zabere na mostu celý jeden pruh vyhrazený pro auta. Když jede vlak, auta mohou jezdit jen v jednom směru. Tato skutečnost činí z mostu další raritu – jedná se o nejdelší železniční přejezd v České republice. S délkou mostu 190,5 metru nemá obdoby pravděpodobně ani v celé střední Evropě. Úchvatné je nejen po mostě jet vlakem, ale vidět i projíždějící vlak, jako chodec.

Most Duha překonává hluboké údolí řeky Lužnice
Bechyňský most Duha je dozajista spojení technické elegance nad řekou Lužnicí. Jeho oblý tvar a konstrukce připomínají duhu, odtud pochází jeho název. Překonává hluboké údolí řeky s rozpětím oblouku 90 metrů. Vystavěn byl v letech 1926-1928 čímž se v té době stal největším železobetonovým mostem v Československu. Ke všem těm unikátům se tak přidává i rekord. Most se v roce 2003 stal technickou kulturní památkou. Na bechyňský most Duha se můžete nejlépe podívat z Náprstkovy vyhlídky na levém břehu řeky poblíž mostu. Nebo z hradeb klášterní zahrady františkánů přímo v Bechyni. Nebo třeba z vyhlídkové věže kostela sv. Matěje přímo na náměstí. Vylezte si nahoru, výhled stojí za to.
