Vlaky jsou v magazínu Toulavé Šlápoty námětem nejednoho článku a obvykle si vybíráme ta témata, která nějak souvisí s historií daného regionu. Co si budeme povídat, železniční doprava má stále své kouzlo a v oblasti cestování pořád hraje svou roli. Pokud, se navíc jedná o takový malý „výlet do minulosti“, tak je prožitek mnohem větší. Kolínská řepařská drážka je jasným příkladem a vy můžete být u toho. Tak nasedat, ať vám neujede vlak.
Oblast Kutnohorsko a Kolínsko
Turistická oblast Kutnohorsko a Kolínsko ve Středočeském kraji bude cílem této pozoruhodné výpravy. Konkrétně tedy jde o areál nádraží Kolín – Sendražice. Právě tady je obnovená část trasy nejstarší polabské řepařské dráhy, a to ona již zmíněná Kolínská řepařská drážka. Vlak je tažený parní nebo dieslovou lokomotivou a jezdí na úzkorozchodné trati. Připravte svou rodinu či kamarády, sbalte věci a potkáme se u Kolína.
Doprava cukrové řepy
Kolínská řepařská drážka původně sloužila k dopravě cukrové řepy do cukrovarů v Polabí. Celková délka trati byla 10,6 km, dnes je v provozu 4,5 km. Tuto technickou památku vám skvěle přiblíží zdejší muzejní expozice. Vlaky tady jezdí o víkendech a státních svátcích, a to od jara do podzimu. O prázdninách pak jsou ještě tzv. dieselové prázdninové středy. Svézt se můžete v otevřených vagonech (soupravu tvoří čtyři vagony) nebo v krytých vytápěných vagonech (také 4). Dva vagony pak jsou vyhrazeny pro vozíčkáře, kočárky a cyklisty.
Do stanice Býchory
Vlak Kolínské řepařské drážky vás sveze až do stanice Býchory. Původně vedla trať z Kolínského cukrovaru do Františkova (Ovčáry), Býchor a Jestřábí Lhoty. Drážka byla postavena v roce 1894, takže má vskutku bohatou historii. Dnešní areál nádraží je vybaven infocentrem, občerstvením, uvidíte výtopnu, depo a nechybí ani parkoviště. O muzejní expozici jsme již zmínili. Na jednotlivých zastávkách jsou herní prvky pro děti a posezení. Stanice Býchory má dětský park a posezení v přírodě. Kdo se chce projít, má šanci na naučné stezce Za historií řepařské drážky a okolí.