Kostelní varhany jste již jistě viděli. A proto vám ukážeme varhany, které jste pravděpodobně ještě neviděli. Tyto varhany vám nenabídnou zážitek hudební, nýbrž estetický. Varhany, které stvořila sama příroda. Na severozápad od Karlových Varů, zhruba pět kilometrů od německých hranic leží v Krušných horách jedna z nejkrásnějších geologických přírodních památek v Česku. Navštivte s námi v jednodenním výletu skalní útvar Rotavské Varhany. Vezměte si i plavky, protože navštívíme i zatopený lom, kde si užijete vodních radovánek. V poslední části výletu se projdeme po bývalé trati železniční vlečky, která dopravovala produkty Rotavských železáren na vlakové nádraží. Udělejte si na tato místa výlet nebo jej zahrňte do svého vícedenního treku. Ve vzdálenosti 10 km od Rotavy jsou dvě útulny k přespání a v ještě menší vzdálenosti i zdroje pitné vody. Více informací najdete na webu Krušnohorské útulny.

Krušné Hory jsou ideální pro vícedenní treky a nabízí spoustu útulen k přespání.
Krušné Hory jsou ideální pro vícedenní treky a nabízí spoustu útulen k přespání.

Rotavské Varhany jsou ty nejkrásnější jaké kdy uvidíte

Začátek našeho dobrodružství začíná u MÚ Rotava a půjdeme po naučné stezce Rotavské varhany. Z města je to k přírodní památce pouhých 2200 metrů. Dorazíte až ke kraji města, kde je kostel sv. Petra a Pavla a pomník obětem 1. světové války. Naučná stezka vás svede ze zpevněných cest do lesa, brzy budete na místě. Než se ale oddáte pozorování geologického úkazu, projděte se ještě na vyhlídku U Chaty, která je jen pár desítek metrů daleko. Otevře se vám výhled na celé město a okolní kopce. Pokračujte k přírodnímu parku Rotava, jenž se rozprostírá na vulkanickém suku, na kterém rostou kapradinky skalní. Okolní louky jsou domovem prhy nebo hrachoru. Ze zvířat zde žije káně, poštolka nebo sýkora uhelníček. Uprostřed parku je skalní útvar Rotavské varhany, který je v naší zemi unikátem a demonstruje sloupcovitý rozpad čediče. Sloupce se sbíhají po všech stranách do společného středu. Skála byla odkryta lomovými pracemi. Na chvíli se zastavte a sledujte pozoruhodnou skálu, kterou jen tak jinde neuvidíte. U varhan je i dřevěné posezení, kde si můžete odpočinout.

Rotavské varhany tvoří úžasný geologický útvar.
Rotavské varhany tvoří úžasný geologický útvar.

Zatopený čedičový lom Kernberg – scéna jako z pohádky

Vyrazíme dál po naučné stezce a postupně z kopce sejdeme k rozcestí, na kterém se dejte vpravo. Zanedlouho se napojíte na cestu Růžové údolí, která vede rovnoběžně po proudu říčky Rotavy. Minete další rozcestí a trasa povede opět podél říčky. Tentokrát se ale půjde proti proudu říčky Skřiváň. Půjdete dva kilometry kouzelným a tichým údolím. Z obou stran na vás budou koukat kopce a skály. Údolí končí blízko zámku Favorit, o něm ale až třeba v jiném článku. Nové šlápoty zanecháte směrem k čtyřem chráněným památným stromům – Modříny u Favoritu. Modrá vás zavede do Jindřichovic. Na konci vesnice zamiřte, podobně jako ve známé písni skupiny Kabát, na sever. A u rozcestí Lesní hřbitov držte kurz – k zatopenému lomu je to již kousek. V bývalém lomu Kernberg se těžil čedič od roku 1905. Za války zde pracovali i váleční zajatci. V roce 1995 byl lom ponechán k samovolnému zatopení a dnes je využíván ke koupání a sportovnímu potápění. Kernberg si zamilujete. Skalnaté pobřeží s lesy, jako by vyzývalo k natočení pohádky. Za teplého počasí jistě neodoláte a v lomu si příjemně zaplavete.

Zatopený lom čedičový lom Kernberg vybízí k vodním radovánkám.
Zatopený lom čedičový lom Kernberg vybízí k vodním radovánkám.

Po stopách staré železniční vlečky

Jakmile se dostatečně svlažíte, vraťte se na rozcestí a sledujte asfaltku do Dolní Rotavy. Zde v továrně začínají koleje bývalé železniční vlečky. Hned za továrnou už je ke kolejím přístup. Trasa bývalé železniční vlečky Rotas byla součástí celé tratě ze Sokolova přes Kraslice až do německého Zwotental. Nyní máte na výběr. Jednou možností je jít po cestě podél říčky Rotavy a sledovat trasu vlečky na druhém břehu. Nebo varianta pro dobrodruhy – sledovat trasu vlečky přímo po kolejích. Budete muset překročit řeku a koleje pak vedou lesem. Pozor, trasa kolejí není nijak udržovaná a nemůžeme garantovat, že to bude schůdné i za pět let. Pro odvážné je to ale i určitá dávka adrenalinu a jít po stopách kolejí po proudu Rotavy určitě stojí za vyzkoušení. Trasa není dlouhá, jen něco přes dva kilometry končí na silnici u železniční zastávky Rotava. Návrat zpět už je více méně jen do kopce a vede překrásnými lesy. Věříme, že se vám bude výlet líbit a určitě jej zahrňte do svých plánů při návštěvě Krušných hor! A pokud si troufnete projít bývalou trasu železniční vlečky, dejte nám vědět jaké to bylo.

Projít se trase bývalých kolejí může mít svůj půvab.
Projít se trase bývalých kolejí může mít svůj půvab.

Podobné články