Máte rádi vlaky a železnici vůbec? Láká vás historie starých parních vláčků a ještě navíc i případné svezení? V tomhle ohledu jistojistě nejste sami a pokud se k tomu přidá bonus v podobě cestovatelského zážitku při poznávání okolí, tak je dokonale vyhráno. Typickým příkladem je zcela určitě unikátní úzkorozchodná trať mezi Třemešnou ve Slezsku a Osoblahou, která vás seznámí se zajímavým podhůřím Jeseníků. Neváhejte a vydejte se na toto nevšední dobrodružství.

Občas se objeví i parní lokomotiva.
Občas se objeví i parní lokomotiva.

Jediná svého druhu ve Slezsku

Zmíněnou úzkorozchodnou železniční trať na jdete v tzv. Osoblažském výběžku, okres Bruntál, v Moravskoslezském kraji. Jde o jedinou trať svého druhu v české části Slezska. Vlaky tady jezdí na trati Třemešná ve Slezsku – Liptaň – Dívčí Hrad – Horní Povelice – Amalin – Slezské Rudoltice – Koberno – Bohušov – Osoblaha a zpět. Úzkokolejku provozuje organizace Slezské zemské dráhy, o.p.s. Zda pojedete jen jedním směrem či obousměrně je na vás. V každém případě můžete mít skvělý zážitek.

Hezké prostředí nádraží v Osoblaze.
Hezké prostředí nádraží v Osoblaze.

Na své si přijde celá rodina

Osoblažský výběžek tvoří jednu z nejsevernějších částí české strany Slezska. Jde o podhůří čarokrásných jesenických hor, které jsou vyloženě na dosah. Zkrátka a dobře vidět jsou snad odevšad a tedy i z okna vláčku. Na úzkorozchodné trati jezdí parní vlaky (Slezské zemské dráhy) nebo osobní vlaky (České dráhy). U parních vlaků platí jiný cenový tarif než je tomu u ČD, tak s tím počítejte. Této výpravy si užijí jak malí, tak velcí cestovatelé a navíc si můžete vzít i svého pejska.

Jízda je prostě zážitek

Samotná jízda je velkým zážitkem. Nejprve je hned za Třemešnou velké stoupání, které končí nejvyšším bodem trati. Následuje oblouk o poloměru 75 metrů, a to už budete skoro v první zastávce – Liptani. U Dívčího Hradu spatříte siluetu zámku. Postupně dojedete až do údolí potoka Lužné a kolem zříceniny hradu Fultštejna. Následuje zrušená zastávka Ostrá Hora. Brzy se údolí rozestoupí a vláček směřuje na sever do konečné stanice Osoblaha. Zahájit jízdu nemusíte zrovna v Třemešné, lze jet i z Osoblahy, případně z jakékoliv zastávky na trati, ale to se vlastně ochudíte o celkový prožitek.

Jak by se vám líbilo jet v takovém voze?
Jak by se vám líbilo jet v takovém voze?

Trať má svou historii

Osoblažská úzkokolejka má svou historii. V letech 1870 až 1872 vybudovala Společnost Moravsko-slezské centrální dráhy hlavní železniční trať Olomouc – Bruntál – Krnov – Glubczyce, Polsko (s odbočkami z Krnova do Opavy a do Ziegebhals (dnešní Glucholazy v Polsku). Výstavba z dráhy z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy byla zahájena roku 1898 a ještě téhož roku vyjel první vlak. Z úsporných důvodů však byla tato místní trať postavena s úzkým rozchodem 760 mm. Díky nadšencům ze Slezské zemské dráhy zůstal provoz zachován i dnes a je k dispozici celoročně.

Skromné, ale přívětivé nádraží.
Skromné, ale přívětivé nádraží.

Osoblažský výběžek

Osoblažský výběžek patří k sedmi velkým územním výběžkům České republiky. Jde o oblast Českého Slezska a rovněž se mu někdy říká Slezská Haná. Sousedí s Polskem, takže můžete navštívit i naše severní sousedy. Zajímavá je zřícenina hradu Fulštejn či Dívčí Hrad. V Osoblaze stojí za prohlídku kostel svatého Mikuláše nebo židovský hřbitov. V Bohušově najdete rekreační areál s koupalištěm a ve Slezských Rudolticích zámek.


Podobné články