Ve slavném filmu Rivalové z roku 2013 pronesla postava majitele stáje Formule 3 větu: „Muži milují ženy, ale ještě víc … milují auta.“ Něco na tom asi bude, zvláště, vydáte-li se na sever Itálie do hlavního města italského automobilového průmyslu. Řeč je samozřejmě o Turíně. Město, které se stalo sídlem věhlasných značek jako Fiat, Alfa Romeo, Lancia, nebo Iveco. A také i designerských firem, které navrhovaly vozy pro Ferrari, Lamborghini nebo Maserati. Není proto divu, že se v Turíně vybudovalo Národní muzeum automobilů (Museo Nazionale dell’Automobile). Muzeum se nachází v honosné třípatrové budově na levém břehu řeky Pád. Stálá expozice více než 200 vozů z 80 lokálních a světoznámých značek.
Muzeum od zakladatelů automobilky Fiat
Národní automobilové muzeum bylo založeno v roce 1932 Cesarem Gloriem Gattim a turínským aristokratem Robertem Biscarettim di Ruffia, který byl také jedním ze zakladatelů automobilky Fiat. Robertův syn Carlo, talentovaný technický kreslíř a expert na automobily, sehrál klíčovou roli v rozvoji muzea. V roce 1933 byl Carlo požádán, aby zorganizoval výstavu historických vozidel na milánském autosalonu, což vedlo k jeho rozhodnutí založit automobilové muzeum. I přes množství byrokratických překážek a finančních potíží se mu podařilo získat pozemky od turínského magistrátu a finanční podporu. Budova muzea, navržená architektem Amedeem Albertinim, byla slavnostně otevřena na podzim 1960.
Jak se vyvíjel automobilový průmysl
Prohlídka začíná v nejvyšším patře muzea a postupně vás provede kompletní historií automobilového průmyslu jak v Itálii, tak v Evropě, tak ve světě. Od nejstarších nákresů a návrhů až po prototypy moderních supersportů. Přes 200 automobilů od značek jako Fiat, Citroën, Rolls-Royce, Lancia, Mercedes-Benz, Alfa Romeo, BMW, Cadillac, Jaguar, Ferrari, Trabant, Lamborghini, Chevrolet, Volkswagen a Peugeot. Začnete u dřevěného modelu automobilu jak si jej představoval Leonardo da Vinci. A také první nákresy motorů, brzdného systému a řízení. Od kočárů tažených koňmi až po vozy na parní pohon. Nejstarší pochází z poloviny 19. století. Budete se posouvat v čase a sledovat jak se vyvíjel automobilový průmysl.
Legendární Jaguar nebo ikonické Ferrari?
K vidění jsou vystaveny vlajkové vozy Fiat nebo Peugeot z let 1898 a 1899. Nebo třeba luxusní Rolls-Royce 40/50 HP tzv. “Silver Ghost” z období první světové války. Zajímavý je také vůz Lancia Aprilia z roku 1937 využívající na svou dobu moderní aerodynamické tvary prodloužené karoserie. Americkou automobilovou tvořivost dokazuje populární sportovní vůz Chevrolet Corvette C1 cabrio z roku 1957. Jeho designově dokonalou karoserii zdobil motor V8. Bystrému oku neunikne legendární Jaguar E-Type ročník 1969. Nádhera střídá nádheru, a to dokazuje také ikonické Ferrari 208 GTB z roku 1982 s maximální rychlostí 242 km/h! Vše zakončeno futuristickým prototypem supersportu Pagani Alisea.
Ráj pro technologické nadšence
Mimo automobilové fanoušky nadchne expozice muzea také všechny technologické nadšence. Během prohlídky se projdete výstavou motorů, pneumatik a brzd. Vše podobně jako u automobilů – exponáty jsou průřezem historického vývoje. Od prvních neefektivních prototypů, přes experimentování a vylepšování, až po první předchůdce dnešních moderních spalovacích motorů. Nejsou zapomenuty ani moderní technologie jako pohon elektřiny či vodíku. Zajímavé jsou expozice automobilového marketingu, kde můžete shlédnout historické televizní reklamy. Zahrnuta je i samotná nadšenost člověka v auta a rychlost. Uvidíte nábytek z různých částí vozů nebo interiérové dekorace.
Posedlost vedla k rychlosti, rychlost zase k závodění
Samozřejmě nadšenost, a v jistých případech až posedlost automobily, vedla lidi neodvratně k větší rychlosti, a to vedlo k začátkům závodění. To by přece nemohlo být automobilové muzeum, aby se vynechala celá závodní sekce. Slavné závoďáky, slavní řidiči. Nic nechybí. Uhrane vás závodní dráha, na které jsou seřazeny závodní vozy Ferrari od posledních modelů Formule 1 až po Ferrari 125 F1 z roku 1948. Úchvatnou historii automobilových závodů si pozorně projděte a na rozdíl od aut, není kam spěchat. Po závodění se už dostanete pomalu na konec prohlídky, kde bývají ještě dočasné výstavy. Památku si můžete zakoupit v přízemí v obchodě se suvenýry. Občerstvení zajistí i přilehlá kavárna v hale.